Västerbottens äldsta Trädgårdssällskap 1935 -2023
Header

På upptäcksfärd i Jakobstad

september 18th, 2013 | gunilla holmlund in Resor & aktiviteter

Reseberättelse från Jakobstad (Pietarsaari) Finland 16-18 augusti 2013.

Fredag 16.00 kom Wolmar med bussen till Obbola kyrka för att hämta upp 15 ressugna Obbolabor! Första etappen gick till Himmelska Fridens Torg i Holmsund där ytterligare 10 resenärer väntade. Ett tredje stopp gjordes vid Eriksdal, där de sista 10 reslystna väntade.

Med alla anmälda ombord och med bagaget ilastat startade den korta färden mot färjeterminalen. Där var det dags att lämna bussen till förmån för vänthallen – därifrån kunde en del av oss ”kontrollera” ilastningen av motorfordonen som kördes ombord. Somliga av dem fick köra in med fronten först men de flesta backade in sina stora fordon! Kan bara konstatera att yrkes-chaufförer är en skicklig yrkesgrupp!

Snart var det dags även för alla ”gående” resenärer att ta sig ombord för överfart. Resan över kvarken skedde i lugnets tecken, inga starka vindar! En del åt middag eller fikade – satt o pratade eller lyssnade kanske på musik, shoppade eller fördrev tiden på annat sätt! Framme i Wasa var vi vid 23-tiden. Wolmar kom ut med bussen tämligen omgående. Alla snabbade vi oss för att fort komma till hotell Vallonia och mötet med John Blund.

7.45 var de flesta av oss nere i matsalen för att starta dagen med en rejäl hotellfrukost innan vi bänkade oss i bussen för vidare färd norrut mot Jakobstad. Väl där hämtade vi upp guiden Helena Hult för en stadsrundtur. Hon steg på vid torget där ”en cykeltrampning för kvinnor” skulle till att starta – cykel-entusiasterna störde inte oss, tvärtom roades vi kanske av den ”högrumpade, rödhåriga kvinna” som var i färd med att ”egga cyklisterna” till stordåd – eller vad det nu var som hon sysslade med.

Wolmar följde Helenas ”guidanvisningar” om vägsträckning och hon gav oss en fin inblick i Jakobstads historia – tyvärr hade jag inte startat ”bandspelaren i huvudet” så jag kan inte återge namnen på alla de ställen hon visade oss. Dessutom hade det tyvärr blivit något fel vid väderbeställningen! Medan vi åkte omkring i bussen och besåg Jakobstad så var vädret helt under kontroll – men sedan, när vi gick ur bussen för att titta på träd-gårdar, ja då kom regnet! Eller snarare så började det medan vi åt den goda lunchen på Epoque! Sedan, när vi rundvandrade i Botaniska Skolträdgården och Aspegrens trädgård kunde tyvärr inte växterna göra sig själva full rättvisa på grund av vätan! Men när vi drack eftermiddagskaffet i den trivsamma Villa Sveden så upphörde regnandet, turligt nog. I Villa Sveden fick vi förutom fikat, lyssna till konstnären Olavi Tialas egen berättelse om hur han medverkat till att renoveringen av villan, som uppfördes 1852, ser ut som den gör idag. Hans hustru underhöll oss med trivsam sång och gitarrspel.

Vi hämtade upp gamle turistguiden i Larsmo, Fredrik Björkskog innan färden gick vidare till Bosund båt-, fiske- och jaktmuseum. Väl där berättade han om museets tillkomst och om gamla tiders fiskenäring. Där fanns båtar, båthus, fiskeredskap, motorer, tunnor och tillbehör i stort antal. Dessutom en mycket vacker gammal ”herrskaps barnvagn”! ”Skär i smedja” kallades en byggnad som uppförts av tre gamla avskurna båtar med fören uppåt. De hade byggts ihop så att de bildade en ”liten hydda” innehållande en liten smedja. – Innan avfärden därifrån togs gruppfoto av resenärerna och bussen.

Från Bosund gick färden åter till Jakobstad och Stadshotellet där sällskapet skulle övernatta. Innan det var dags för ”god natt” serverades middag i hotellets restaurang Per Brahe och sedan blev det längre och kortare promenader för resans deltagare.

Efter frukost inleddes dag två med besök i Leif Blomqvists plantskola. Förutom alla fina växter som fanns att välja på där, kunde man också låta ögonen vila på en stor mängd av olika sorters trädgårdsutsmyckning. Dessutom var det många som pratade trädgård och fick goda råd av den trivsamme ägaren Leif.

Kaffe och en god kaka serverade vi oss själva i en liten stuga i trädgårdens utkant. Innan avfärden därifrån lastades en hel del ”prover ur Blomqvists sortiment” in i bussen! Växter som förhoppningsvis ska glädja även andra Obbola- och Holmsunds-bor i framtiden.

När vi lämnade Blomqvists gick färden mot Fäboda kafe & kitchen. Där serverades lunch bestående av smörstekt lax eller extramör grislägg! Trots att jag beställt lax fick jag ”tack o lov” chans att även smaka på den underbara grisläggen! Inte utan att jag ångrade mitt förhandsval! Förutom god mat bjöd Fäboda strand också på sol, sand och hav i rikliga mått!

Men vi skulle vidare en liten bit (1.5 km) till Arktiska museet Nanoq! Inte anade jag då, när jag klev av bussen ”mitt i skogen”, vad jag och alla andra, skulle uppleva innan återkomsten till bussen! Efter en kort skogspromenad kom vi fram till, vad jag vid första anblicken trodde var en liten ”by” med gamla, slitna små hus! Ack vad jag bedrog mig! Där fanns verkligen mycket sevärt och intressant att se och höra om.

Förebilden för Nanoqs huvudbyggnad är ett torvhus på Nordgrönland. Detta torvhus anses vara världens nordligaste boplats! På samma sätt som de gamla torvhusen på Nordgrönland sammansmälter med omgivningen och följer årstiderna, är Nanoq smidigt anpassat till den omgivande naturen men till skillnad från torvhusen är museet modernt inrett och utrustat.

Nanoqs grundare Pentti Kronqvist guidade oss genom anläggningen och hans engagemang gick inte att missta sig på. Han kunde verkligen berätta!

Ska man hinna upptäcka ens en liten del av allt som finns i Nanoq behöver man ett brinnande intresse och gott om tid att spendera på denna unika plats. Där finns oerhört mycket historia från flydda dagar. Bland annat: Arktiska fångstredskap från 1600-talet till nutid. Äkta torvhus från nordgrönland. Ett fångst-hus från Spetsbergen. En fullvuxen, uppstoppad Isbjörn! 111 tavlor. Arktisk litteratur. Täljstenssamling gjord av inuiter. En kyrka byggd som en kopia av Grönlands nordligaste kyrka!

I den kyrkan finns en vacker altartavla som skildrar inuiternas liv och kultur. Den har gjorts av, hör och häpna, en obbolabo! Gösta Sebbfolk, Obbolas egen konstnär.

Sen återstod de 12 milen till Bernys vid Replotbron där dagens middag serverades och sista biten till Wasa och färjeläget + hem-färden över Kvarken.

Vår eminente chaufför Wolmar – måste denna gång, på grund av reglerna om körtidens längd ta hjälp ett antal mil, av sin yngre bror Bengt. De är ganska lika både till utseende och körsätt så det märktes knappt någon skillnad! Innan avgång från Replot ”smaskade” Wolmar i sig sin efterrätt, som han inte hann med före sitt snabba besök hos mamma Björkholm.

Tack till Wolmar (o Bengt) som körde så bra och för alla idéer till resan. Tack till Kerstin som omvandlat tipsen till en jättefin resa!

Sekreterar´n

Alla bilder från resan till  Jakobstad finns i galleriet.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.